هشدار هواشناسی درباره آلودگی هوای مشهد در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه (۳ و ۴ دی ۱۴۰۳) سهم مردم از هزینه‌های درمان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است | بدهی ۹۴ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت زن معتاد مدعی شد: قابله نوزادم را بعد زایمان دزدید «فاطمه» و «زهرا» پرتعدادترین نام دختران در ایران در حادثه سقوط هواپیما گردشگری در برزیل ۹ نفر کشته شدند+تصویر نابینایی ۹ نفر در بیمارستان چشم‌پزشکی نگاه| سه نفر از کادر درمان تعلیق شدند نشست «نقش قانون عفاف و حجاب در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» در مشهد برگزار شد حجاب یک مسئله تمدنی و وجه تمایز ما با دنیای غرب است روماتیسم مفصلی ریسک بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد معاون دادستان مرکز خراسان رضوی: بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها ناشی از بی‌حجابی و بی‌بندوباری است ۱۵۰ دستگاه تلفن همراه سرقتی در مشهد کشف شد (۲ دی ۱۴۰۳) حق حبس در نکاح چیست و چه آثاری دارد؟ اصول رانندگی در زمان یخبندان و لغزندگی جاده | لغزندگی و رانندگی سقوط مرگبار بالگرد آمبولانس در ترکیه + فیلم عذرخواهی رئیس سازمان نظام پزشکی درخصوص حادثه نابیناشدن ۹ نفر در بیمارستانی در تهران تعداد پشت‌نوبتی‌های جهیزیه به صفر خواهد رسید مدارس کردستان فردا (۳ دی ۱۴۰۳) حضوری است آسیب‌دیدگان اجتماعی بیمه سلامت می‌شوند سالمندشدن جمعیت چه مشکلاتی به دنبال دارد؟ آیا خیار‌های توخالی برای خوردن بی‌خطر هستند؟ کمبود مدرسه در خیابان شهید آرمون مشهد و اطراف آن همچنان پابرجاست | روزنه‌های امید برای حل مشکل کمبود مدرسه هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی برای مشهد و ۸ کلانشهر دیگر (۲ دی ۱۴۰۳) چگونه از کلاهبرداری‌ در خرید و فروش طلای آنلاین جلوگیری کنیم؟ رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی: مشکلات و تنگنا‌های موجود باید با کار جهادی و تلاش مضاعف رفع شود انجام ۷ هزار تست HIV و شناسایی هفت مورد جدید در مشهد ۵۲ درصد سالمندان را زنان تشکیل می‌دهند توجه وزارت ورزش به قاچاق مکمل‌ هشدار پلیس فتا درخصوص برخورد با سازندگان ویدئو‌های چالشی اینستاگرامی ۳۸ درصد فرهنگیان نیازمند مسکن هستند نزاع مرگبار در دورهمی خانوادگی + عکس وزیر آموزش و پرورش: امتحانات نهایی به هیچ وجه تعطیل نخواهد شد  ۹۶ درصد افراد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد هستند
سرخط خبرها

درباره وضعیت نگران کننده تردد موتور سیکلت‌ها| رکب مرگ به راکبان بی‌ساز و برگ

  • کد خبر: ۲۲۵۲۳۵
  • ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
درباره وضعیت نگران کننده تردد موتور سیکلت‌ها| رکب مرگ به راکبان بی‌ساز و برگ
کافی است وقتی به عنوان راننده وسیله نقلیه پشت فرمان نشسته اید یا در جایگاه عابرپیاده مسیری را قدم می‌زنید یا زمانی که روی دوچرخه رکاب می‌زنید، کمی به رفتار‌های برخی موتور سیکلت سواران دقت کنید. به ویژه آن‌هایی که کلاه ایمنی به سر نمی‌کنند، سرنشین اضافه سوار می‌کنند، با حرکات نمایشی موتور سواری می‌کنند یا به نقص وسیله نقلیه شان مثل روشنایی بی تفاوت اند.

به گزارش شهرآرانیوز، عاشق تک چرخ زدن و با یک پا روی زین موتورسیکلت ایستادن هستند. انگار زمان زیادی را صرف تمرین کرده اند تا آخر هر هفته برو بچه‌ها را جمع کنند و مانور مرگ در وکیل آباد به راه بیندازند. اول با یکی دو حرکت نمایشی از لابه لای ماشین‌های کوچک و بزرگ عبور می‌کنند و وقتی فضا را مهیا می‌بینند، چرخ جلو موتورشان را بالاتر از سطح زمین می‌آورند و سرانجام بهای این رفتار‌های اشتباه راکبان موتورسیکلت سوار، پایان دادن به زندگی است.

کافی است وقتی به عنوان راننده وسیله نقلیه پشت فرمان نشسته اید یا در جایگاه عابرپیاده مسیری را قدم می‌زنید یا زمانی که روی دوچرخه رکاب می‌زنید، کمی به رفتار‌های برخی موتور سیکلت سواران دقت کنید. به ویژه آن‌هایی که کلاه ایمنی به سر نمی‌کنند، سرنشین اضافه سوار می‌کنند، با حرکات نمایشی موتور سواری می‌کنند یا به نقص وسیله نقلیه شان مثل روشنایی بی تفاوت اند.

زیر ذره بین قانون 

برابر ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوس رانی با موتورسیکلت تخلف محسوب شده و مأموران موظف اند ضمن صدور قبض جریمه به توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار یک ماه اقدام کنند.

خطر موتورسیکلت سواری

کم نیستند دور و اطرافمان آدم‌هایی که با موتورسیکلت رفت و آمد می‌کردند و تا سال گذشته در کنار ما بودند و امسال تنها یاد و خاطره شان در ذهن ماست. این‌ها کسانی بودند که قربانی تصادفات شد ند و خانواده‌های زیادی را داغ دار کرد ند.

نکته: آمار پیش رو مربوط به گزارش‌های پلیس راهور استان در سال گذشته است که سهم مشهد از این اعداد و ارقام بین ۷۵ تا ۸۰ درصد است.

۳۳ درصد
سهم موتورسیکلت سوار‌ها از مجموع تصادفات فوتی

۳۰ درصد
راکب (معادل ۱۴۱ نفر)

۳ درصد
سرنشین (معادل ۱۶ نفر)

بیشترین علت تصادف

  • توجه نداشتن به جلو و جوانب
  • رعایت نکردن حق تقدم
  • تغییر مسیر ناگهانی

توجه: هرگونه حرکات نمایشی به عنوان نمونه حرکت موتور سیکلت بر روی یک چرخ، حرکت به‌طور مارپیچ علاوه بر ۱۵۰ هزار تومان جریمه، نمره منفی نیز برای راکب موتور سیکلت سوار به دنبال دارد.

۳۱ درصد
سهم موتورسیکلت سوار‌ها از مجموع تصادفات جرحی (معادل ۵۴۹۱ نفر)

b
سهم موتورسیکلت سوار‌ها از مجموع تصادفات به وقوع پیوسته

b
موتورسیکلت سوار‌ها بعد از عابران پیاده دومین کاربران آسیب پذیر به شمار می‌آیند.

نداشتن کلاه ایمنی و پوشش نامناسب
مهم‌ترین علت آسیب موتور سوار‌ها در تصادفات

۷۰ درصد
کلاه ایمنی از ۷۰ درصد صدمات واردشده به سر و جمجمه جلوگیری می‌کند. نداشتن کلاه از جمله مهم‌ترین عوامل تصادفات فوتی به شمار می‌آید.

توجه: برابرماده ۷۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، کلاه ایمنی، کلاهی است که راننده و سرنشین موتورسیکلت‌ها آن را برای محافظت سر خود در برابر ضربات احتمالی ناشی از بروز سوانح به کار می‌برند.

توجه: جدا از جریمه ۶۰ هزار تومانی استفاده نکردن از کلاه ایمنی برای راکب و سرنشین موتور سیکلت، حمل سرنشین اضافه با موتور‌سیکلت به ازای هر نفر ۱۰ هزارتومان است. 

پوشش نامناسب
راکبان موتورسوار با پوشیدن لباس‌های روشن به ویژه در شب می‌توانند از بروز تصادفات منجر به جرح و فوت خود و دیگر کاربران ترافیکی از جمله عابران پیاده پیشگیری کنند.

شمال و شرق
پر تصادف‌ترین محل‌های موتورسیکلت سوار‌ها، مسیر‌های شمال و شرق مشهد است.
(به علت تجمع و رفت و آمد موتورسیکلت سوارها)

سهم برخورد موتورسیکلت با دیگر وسایل نقلیه و عابر پیاده

۳۹ درصد
برخورد وسیله نقلیه با موتورسیکلت (معادل ۵۰۶۴ نفر)

۵ درصد
برخورد موتورسیکلت با عابر پیاده (معادل ۴۶۹ نفر)

۲ درصد
برخورد موتورسیکلت با موتورسیکلت (معادل ۲۷۲ نفر)

توجه: از سوار کردن سرنشین اضافه بر روی موتور سیکلت‌ها نمی‌توان چشم پوشی کرد. به ویژه در زمانی که برخی از راکبان موتور سیکلت توجه کافی به جثه فیزیکی کودکان و سوار کردن آنها بر روی موتور ندارند.

توجه: بنا بر گزارش‌های موجود، موتور سیکلت سوار‌هایی که بر روی وسیله نقلیه خودگارد یا سپر نصب کرده اند، در زمان واژگونی آسیب کمتری را متحمل شده اند.

۱۲ ظهر تا  ۸ شب
بیشترین فراوانی تصادفات موتورسیکلت سوار‌ها در شبانه روز

موتورسواری با نور کافی

اجرای طرح کاهش و پیشگیری تصادفات با چسباندن برچسب بر روی موتور‌سیکلت‌ها در بولوار احمدآباد کلید خورد.

زمان زیادی از اجرای طرح کاهش و پیشگیری از تصادفات موتورسیکلت‌ها که با مشارکت معاونت فرهنگی، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد و پلیس راهور استان اجرایی شده، نمی‌گذرد. مجریان این طرح به نمایندگی از پلیس راهور با حضور در راسته بولوار احمدآباد، فرمان توقف به راکبان موتورسیکلت سوار دادند و علاوه بر یادآوری نکته‌های ایمنی از جمله بر سر گذاشتن کلاه ایمنی، برچسب‌های منعکس کننده نور را بر روی موتورسیکلت‌ها چسباندند. با این اقدام در زمانی که هوا تاریک می‌شود جدا از اینکه موتورسیکلت‌ها از امنیت بیشتری برخوردار هستند، برای دیگر کاربران ترافیکی نیز قابل رؤیت می‌باشند.

اول آگاهی بعد همراهی

سرهنگ علیرضا رحیمی
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان

این طرح برای آن دسته از موتورسیکلت سوار‌ها که وسیله نقلیه شان دچار نقص سیستم روشنایی است بسیار کارآمد است. چرا که علت بسیاری از تصادفات موتورسیکلت‌ها با دیگر وسایل نقلیه و عابران پیاده دیده نشدن است.
با اجرای این طرح در تمامی مناطق شهر علاوه بر افزایش ایمنی راکب و ترک نشینان موتورسیکلت، راکبان نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند و همچنین آموزش‌های لازم را در زمان نصب برچسب از مأموران پلیس راهور دریافت می‌کنند.
طرح چسباندن برچسب بر روی موتورسیکلت‌ها نتیجه تصمیمات کمیته فرهنگ ترافیک ذیل شورای ترافیک استان است که در کنار مهندسی ترافیک (امور عملیاتی، اصلاحات هندسی و...) به امر آموزش نیز توجه ویژه دارد.

به دنبال فرهنگ سازی درک خطر

علی سمیعی
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد

ضرورت اجرای طرح کلان‌پروژه موتورسیکلت که از سال گذشته آغاز شده است و احتمالا تا سال آینده ادامه دار خواهد بود، بی ارتباط با سهم بالای موتور سیکلت سوار‌ها در تصادفات، بعد از عابران پیاده در شبکه معابر شهری نیست. راهکار برچسب زدن بر روی بدنه موتورسیکلت‌ها نتیجه تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاه فردوسی مشهد بر روی علل وقوع تصادفات موتور سیکلت‌ها با دیگر وسایل نقلیه، عابران پیاده یا برخورد با شیء و. است. 

با اجرای چنین طرح‌هایی سعی داریم روی آشکارسازی موتورسیکلت‌ها در سطح شهر بیشتر مانور دهیم چرا که یکی از دلایل تصادف این نوع وسیله نقلیه موتوری انجام حرکات نمایشی، نپوشیدن لباس مناسب و چراغ خاموش راندن یا با نقص سیستم روشنایی موتورسواری کردن است.

البته در کنار اجرای این طرح، فرهنگ سازی درک خطر را در دستور کار خود داریم. مطالعات در این زمینه گواهی می‌دهد که بسیاری از راکبان موتور سیکلت با آنکه از قوانین اطلاع دارند، اما درکی از خطر ندارند. درست مثل راننده‌ای که سعی دارد برابر قانون رانندگی کند، اما اجازه می‌دهد فرزند خردسالش سرش را از سانروف بیرون بیاورد. در این شرایط راننده درکی از خطر ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->